Kategorier
Utdannelse og Fransk språksamarbeid

Kurs for fransklærere i Stavanger

lørdag 27. september 2025 08:00-12:30

Dessine-moi un Mouton – den franske klubben (DMUM)
Langflåtveien 36 4017 Stavanger
room

Institut français de Norvège, FLAM-foreningen Dessine-moi un Mouton – den franske klubben (DMUM) og Fransk kulturhus har gleden av å invitere fransklærere i Stavanger og omegn til et kurs.

Fremtidige fransklærere er også velkomne!

Når? Lørdag 27. september 2025 fra 08:00 til 12:30. 
Hvor?  Dessine-moi un Mouton – den franske klubben (DMUM), Langflåtveien 36, 4017 Stavanger 

Kurset er gratis.

Vi serverer kaffe/te og bakverk.

Obligatorisk påmelding før 25. september via skjemaet nederst på siden.

Det er et begrenset antall plasser!


PROGRAM

08:05-10:05 

Verksted 1: Gilles Vogt, lærer i fransk som fremmedspråk ved Fransk kulturhus og historiker 

Oppdag og ta i bruk Frankrikes regionale språk i klasserommet

Frankrike blir ofte oppfattet som et enspråklig land, dominert av «standardfransk». Det finnes allikevel flere regionale språk som fremdeles snakkes, som blant annet bretonsk, oksitansk, korsikansk, alsasisk, kreolsk og baskisk. Denne språklige og kulturelle arven, som ofte er mindre kjent, gir en enestående mulighet til å berike i franskundervisningen.

I dette verkstedet vil vi utforske Frankrikes flerspråklige landskap gjennom en historisk, sosiolingvistisk og pedagogisk tilnærming. Vi vil se hvordan de regionale språkene kan bli et originalt verktøy for å arbeide med muntlig forståelse, språklige sammenligninger, interkulturell bevissthet og konstruktiv diskusjon. Deltakerne vil bli invitert til å utvikle en aktivitet som kan brukes i klasserommet, tilpasset deres egen undervisningskontekst.

10:20-12:20 

Verksted 2 : Maxime Rouchet, lærer i fransk som fremmedspråk ved Fransk kulturhus og kunst og håndverkslærer ved Den franske skolen (Lycée français René Cassin d’Oslo)

Hvordan kan kunstig intelligens brukes til å introdusere kulturelt og kunstnerisk innhold i franskundervisningen?

Dette verkstedet har som mål å hjelpe lærere med å integrere kunstig intelligens sin pedagogiske praksis i franskundervisningen. Gjennom ulike konkrete aktiviteter vil deltakerne lære hvordan de kan bruke KI-verktøy til å skape eller tilpasse ressurser som fremhever kulturelt og kunstnerisk innhold. Verkstedet vil også gi forslag til hvordan disse ressursene kan utnyttes i arbeidet med språklige ferdigheter, både fra et kreativt og interkulturelt perspektiv.