Kategorier
Utdannelse og Fransk språksamarbeid

Nettkurs for fransklærere i Norge

Den 23. oktober, 13. november, 11. desember og 15. januar, fra kl. 15:30 til 17:00

Institut français de Norvège og Atelier24 har gleden av å invitere fransklærere i Norge til 4 nettkurs.

Fremtidige fransklærere er også velkomne!

Når? 23. oktober, 13. november, 11. desember og 15. januar, fra kl. 15:30 til 17:00.
Hvor?  Online, via programvaren Zoom.

Nettkursene er gratis.

Obligatorisk påmelding, senest 2 dager før hvert kurs, via skjemaet nederst på siden.


PROGRAM

Det felles europeiske rammeverket for språk kan noen ganger oppfattes som et system fullt av komplekse koder og kriterier som kan være vanskelige å forstå. Likevel er det langt mer enn et verktøy for å måle språknivåer til administrative formål. Det fungerer som et felles språk for alle språklærere og gjør det mulig å følge og vurdere elevenes progresjon.

Rammeverket hjelper lærere med å utforme aktiviteter som både er tilpasset nivået i klassen og tar hensyn til de ulike nivåene som ofte finnes i samme gruppe. Det fremmer også deltakende arbeidsformer og bruk av autentiske tekster og dokumenter. Dette store potensialet vil kursdeltakerne få mulighet til å utforske sammen med kursholderne.

***

Workshop 1: Introduksjon til Det felles europeiske rammeverket for språk – film 

Hovedpunkter:

  • Presentasjon av nivåene A1, A2 og B1 
  • Gjennomgang av hovedprinsippene og de språklige ferdighetene
  • Analyse av aktiviteter hentet fra norske lærebøker (A1/A2/B1) 
  • Autentiske dokumenter med kino som tema
  • Kartlegging og beskrivelse av elevenes progresjon

***

Workshop 2: Utforme aktiviteter etter nivå – film 

Hovedpunkter:

  • Utforme aktiviteter for å trene en bestemt ferdighet
  • Vurdere nivået til et tekstbasert dokument
  • Lage et spørreskjema tilpasset flere nivåer
  • Skape aktiviteter basert på autentiske dokumenter (om film)
  • Er en filmtrailer egnet som en læringsressurs?
  • Sammenheng med nivåene Fremmedspråk I – Fremmedspråk II 

***

Workshop 3: En handlingsorientert tilnærming – musikk 

Hovedpunkter:

  • Hva betyr handlingsorientert tilnærming i praksis?
  • Analyse av aktiviteter – handlingsorientert eller ikke?
  • Detaljert analyse av en handlingsorientert oppgave fra en lærebok
  • Utforme en egen handlingsorientert oppgave
  • Autentiske dokumenter om musikk
  • Forenkle og tilpasse autentiske dokumenter

***

Workshop 4: Å følge elevenes progresjon – musikk 

Hovedpunkter:

  • Hvilke ferdigheter kan man jobbe med ut fra en sang?
  • Hvordan velge en sang ut fra læringsmål?
  • Identifisere målene for en aktivitet
  • Det felles europeiske rammeverket for språk som vurderingsverktøy
  • Sammenhengen mellom Det felles europeiske rammeverket for språk, vurdering av elever og eksamensforberedelse

Prénom(Påkrevd)
Nom(Påkrevd)
Merci de choisir les ateliers qui vous intéressent (plusieurs choix possibles)(Påkrevd)